Nemate korisničko ime? Registrirajte se!

Košarica (0) 0,00 kn

Oglašavanje

Polazak u školu

Polazak u školu

Priprema prvašića za školu

Privikavanje na školu je individualno i ovisi o tome je li dijete psihički pripremljeno za odvajanje, je li prije škole pohađalo vrtić, jeste li vi kao roditelji imali dovoljno vremena i strpljenja, poznaje li otprije djecu iz razreda, kakva mu je učiteljica…
Pokazatelji fizičke, psihičke ili emotivne zrelosti djeteta za polazak u školu su: pravilno izgovaranje svih glasova, zamjena mliječnih zubi trajnima, dobar apetit, razvijena fina motorika (upotreba škara i držanje olovke), crtanje oblika čovjeka sa svim “elementima”: glavom, tijelom, rukama, nogama i pojedinostima (oči, nos, usta, uši, kosa), usmjeravanje pozornosti dvadeset minuta na istu aktivnost, podnošenje poraza (npr. u društvenim igrama poput “Čovječe, ne ljuti se!”), sposobnost da bude odvojeno od roditelja nekoliko sati…

Priprema
Ako je vaše dijete prije škole pohađalo vrtić, već je naučilo pravila ponašanja u grupi i svladalo osnovne pojmove potrebne za snalaženje u školskom gradivu. Ako dijete nije išlo u vrtić, pokušajte ga bar djelomice socijalizirati prije polaska u školu. Tako će mu navikavanje na novu sredinu biti brže i bezbolnije. Dobri su načini istodobne socijalizacije, zabave i edukacije sportski klubovi, mala škola ili tečajevi stranih jezika…
Pravodobna priprema za školu podrazumijeva i razgovore s djetetom. S njima počnite bar godinu dana prije polaska u prvi razred. Opišite stvarnu sliku škole, ali počinite od pozitivnih strana (na primjer, da će dijete ondje steći mnogo novih prijatelja te naučiti mnogo lijepih i novih stvari, da će imati učiteljicu koja će se brinuti o njima i da će sa svojim novim prijateljima ići na razne zanimljive izlete). Nemojte da škola bude prijetnja jer time riskirate da već na početku dijete stvori otpor prema školi.
Ponudite svoju pomoć i potporu. Govorite djetetu kako ste sigurni da će se dobro snaći, da vjerujete u njega, ali i da ćete mu uvijek pomoći i sve eventualne poteškoće zajedno premostiti. Kad krene u prvi razred, razgovarajte o tome kako se osjeća i s kim se druži, neka vam priča o knjigama, nastavi, prijateljima, učiteljici. Time dijete stvara naviku da s vama podijeli svoja iskustva te ste tako i dalje dio njegova svakodnevnog života, iako niste izravno uključeni u događaje iz škole.

Pravilno učenje
Koncentracija je u svladavanju školskog gradiva vrlo bitna. Biti koncentriran na satu znači biti prisutan, ne samo tjelesno, već i mentalno. Znači slušati, biti zaista pažljiv i aktivan. Koncentracija je usredotočenost na ono što se trenutačno događa, uz isključivanje drugih misli. Što je dijete koncentriranije na satu, veći dio njegova učenja kod kuće bit će ponavljanje. Prije nego što krene u školu, koncentraciju možete vježbati zajedničkim igrama (slagalice, modeliranje u glini ili bojenje…) i ostalim aktivnostima koje zahtijevaju usmjeravanje pozornosti na obavljanje određenog zadatka. Potičite dijete da dovrši svoju aktivnost. Kad se počne igrati, crtati, slagati kocke ili puzzle, nemojte ga prekidati. Djeca koju roditelji neprestano prekidaju (ručak, odlazak na spavanje…) prisiljena su istu aktivnost počinjati ispočetka nekoliko puta te se brzo počinju dosađivati.
Radije pričekajte kraj igre, uz obaveznu napomenu da će, na primjer, ručak biti gotov za pola sata. Ubrzo mu napomenite da ručak počinje za petnaest minuta… Tako djetetu dajete vremena da završi igru i vježba usmjeravanje pozornosti i koncentraciju.

Pravila uspješnog učenja pri polasku u školu

  1. Pomoć – uputite dijete da zatraži pomoć od vas ili od učitelja čim mu nešto nije jasno, kako ne bi učilo napamet, već s razumijevanjem.
  2. Uvjeti – osigurajte potrebne uvjete za rad. Idealno je da to bude djetetova soba ili neki drugi miran kutak, odvojen od pogleda odraslih, bez suvišnih detalja i dobro osvijetljen.
  3. Plan rada – plan treba sadržavati što precizniju satnicu za cijeli tjedan. U plan rada dijete upisuje školske obaveze, ali i druženje s prijateljima, treninge, izvanškolske aktivnosti…
  4. Vrijeme za učenje – ono što je djetetu najveći problem ili što najmanje razumije, dobro je obaviti onda kad mu je učinak najveći. Za nekoga je to jutro, za nekoga večer, ali je princip isti: najteže gradivo dijete mora obraditi onda kad je najkoncentriranije i odmorno.
  5. Podjela lekcije – podijelite lekciju na manje dijelove (od jednog do drugog podnaslova ili po odlomcima) kako bi dijete učilo prateći logičan slijed.
  6. Čitanje teksta – o djetetovoj motivaciji i koncentraciji ovisi koliko će puta pročitati neki tekst. Zato ga potičite da čita s punom pozornošću, kako bi što prije shvatilo tekst. Upravo je to svrha čitanja teksta (ne da ga čita što više puta, već da razumije to što čita).
  7. Podcrtavanje – podcrtavanjem (pri čitanju) važnih riječi i rečenica, dijete se vježba u odvajanju bitnog od manje bitnog te si olakšava da pri svakom sljedećem čitanju prati samo podcrtane riječi. Što je dijete starije, to je pravilo korisnije.
  8. Čitanje naglas – kada se sluša, dijete se nesvjesno primorava da brže misli i pronalazi prave riječi te da se vježba u verbalnom iskazivanju, što će pridonijeti boljem i bogatijem rječniku. Bitno je i to što se ponavljanjem u sebi dobiva lažni dojam da se određeni dio gradiva razumio, čak i ako nije tako. Tek ponavljanjem naglas stječe se prava slika o znanju.
  9. Ponavljanje – bolje pamćenje (svrha ponavljanja) postiže se ako se gradivo ponavlja manji broj puta, ali više dana uzastopce.

Domaća zadaća
Prije svega, domaća zadaća je obaveza vašeg djeteta, a ne vaša. Budite mu potpora, ali se izravno uključite u izradu zadaće (to ne znači da je vi pišete!) samo ako dijete od vas traži objašnjenje za nešto što ne razumije. Obavljajući umjesto njega ono što je dio njegovih obaveza, utječete na to da dijete ne shvati školsko gradivo (jer je pisanje domaće zadaće utvrđivanje i vježbanje prijeđenog gradiva, a dobro svladano gradivo uvjet je razumijevanja sljedećeg) pa tako i odobravate varanje (jer će vaš rad sutra predstaviti kao svoj). Napomenite djetetu da za vrijeme pisanja domaće zadaće nije dobro raditi ništa drugo (npr. gledati crtani film). Omogućite mu mir, isključite televiziju, udaljite mlađu braću i sestre. Ne morate sjediti pokraj njega ili mu stajati iza leđa (to će mu biti nelagodno), ali budite u blizini, posebice u prvim razredima, dok ne stekne osnovne radne navike. Također, nikad ne trgajte listove iz bilježnice, ne potičite učenje za ocjenu, darivanje ne uvjetujte uspjehom, ne kažnjavajte dijete zbog slabe ocjene, ne uspoređujte ga s drugom djecom i ne stavljajte znak jednakosti između djeteta i učenika.  

 

http://www.cigravrtic.hr