Nemate korisničko ime? Registrirajte se!

Košarica (0) 0,00 kn

Oglašavanje

Hraniti se „svjesno”

Hraniti se „svjesno”

„Svjesnost je ključ za mijenjanje prehrambenih navika. Razmislite tijekom dana o razdobljima objedovanja. Koliko zapravo jedete? Uživate li u svakom zalogaju? Kakav je vaš izbor hrane?”*

Iz knjige Lake misli, lako tijelo autora Alena Mirića

Što termin „svjesno” podrazumijeva? Većina ljudi ne gledaju hranu i ne osjete njezin miris i okus dok objeduju, umjesto toga žure, naglo gutaju i jedu bez svijesti. Hranimo se dok nam druge stvari prolaze glavom, dok gledamo televiziju, pričamo ili se vozimo. Riješite se tih navika i obratite pozornost na hranu koju jedete. Budite svjesni svakog zalogaja. Budite prisutni i uživajte u hrani.

Sjećam se vremena dok sam pratio tenis i mečeve Gorana Ivaniševića. Pripremio bih se za ta dva do tri sata izvrsnog tenisa, vadeći iz kuhinjskog ormarića grickalice i slatkiše svake vrste, što god bih pronašao stavio bih pred sebe i prepustio se meču. Svatko tko je pogledao bar nekoliko Goranovih mečeva zna da se u njima doživjelo toliko preokreta, napetosti i drame, više nego u svih 350 epizoda najpopularnije turske sapunice. I tako, dok ne skidam oči s TV ekrana i gorljivo vičem na suca kako to nije bio aut već 100% as, vrećice slanih i slatkih grickalica ostajale bi prazne bez mog svjesnog znanja.


Većina ljudi koji jedu zbog emocionalnih okidača, jedu žurno i nesvjesno. Nisu prisutni u trenutku i ne mogu s tekom okusiti svaki zalogaj i uživati u hrani.
Usporite dok jedete i primijetite miris i izgled hrane, pogledajte kako hrana izgleda i kakvog je okusa u ustima. U početku će vjerojatno biti teško fokusirati se na sva osjetila, ali praksa nas čini izvrsnima.
Između svakog zalogaja neko vrijeme žvačite, okusite i primijetite hranu. I tako činite tijekom svakog obroka 21 dan zaredom i primijetite kako je ovaj način hranjenja postao vaš normalan i uobičajen način objedovanja jer su ponekad baš ta tri tjedna dovoljna da promijenimo naviku.
Kada se naviknemo da očistimo sve s tanjura, mi se često ne znamo zaustaviti dok i zadnji komadić hrane ne isčezne iz tanjura. Ovaj obrazac možemo lako prekinuti razvijanjem svjesnosti između zalogaja.

Jesti svjesno
Koraci:
Napravite pauzu u sredini obroka – mala pauza nam dopušta provjeriti signale tijela i okusiti hranu. Uživam li u hrani?
Kakav je okus, izgled, miris hrane? Nastavljam li jesti samo zato jer još uvijek imam hrane na tanjuru?
Obratite pozornost na razinu gladi i ustanovite da li glad nestaje ili ste već ugodno siti? Ako ste još uvijek gladni, nastavite s obrokom.
Kada završite s obrokom zapitajte se gdje se nalazite na ljestvici gladi. Ugodno siti ili ste prešli tu razinu? Za koliko?
Otkrivanje razine sitosti pomaže nam u otkrivanju „zadnjeg zalogaja”, nakon kojeg možemo reći dosta!
Ne osjećajte se obveznim ostaviti hranu na tanjuru – nije nam više bitno je li ostalo hrane na tanjuru, namjera je odvratiti pažnju s vanjskih signala i okrenuti se unutra prema sebi i slušati svoje signale tijela. Ako većinu vremena prepoznajete biološku sitost i poštujete je, tada vam neće biti teško zadržati težinu.


Koraci za povećanje svjesnosti:
• Za vrijeme objeda riješite se svega što vam može odvratiti pažnju (tv, radio, časopis, mobitel itd.).
• Ojačajte svjesnu odluku za zadnjim zalogajem.
• Recite ne primoravanom obroku ili mezi – kada vas baka ili rođak ponudi domaćom delikatesom recite: Hvala, ali ne! Bez obzira koliko je lakše reći da, poštujte signale tijela, smognite energije i recite Ne, hvala!

U sljedećim danima i tjednima prakticirajte ovu vježbu prije samog objeda jer praksom postižemo savršenstvo, učimo naš mozak i tijelo važnu lekciju.

Vježba
1. Zamislite kako sjedate za stol.
2. Opušteni ste i smireni. Sjedite na uobičajenom, omiljenom mjestu. Udahnite duboko nekoliko puta prije prvog zalogaja.
3. Jedete što sporije. Ne zaboravljate da je nepce na jeziku, a ne u trbuhu.
4. Možete okusiti svaki zalogaj.
5. Povremeno spuštate nož i vilicu na stol i tako dodatno usporavate objedovanje i uživate u svakom zalogaju.
6. Zastanite u sredini obroka i primijetite osjećaj sitosti – hrana neće biti zadovoljavajuća ukoliko pretjerate i ne stanete na „zadnjem zalogaju”.
7. Primijetite kako jedete samo kada ste blago gladni.
 

 

 \