Nemate korisničko ime? Registrirajte se!

Košarica (0) 0,00 kn

Oglašavanje

ZADUŽENI…

ZADUŽENI…

Piše: Ana Kotzmuth, prof. psih

Preuzeto sa internet portala:
 http://www.mentalnitrening.com

Poor (adjective) when you have too much month at the end of your money.

U minusu ste? Zatvarate kartice gotovinskim kreditom? Presipavate iz šupljeg u prazno?

Ne, ovo nije reklama za nove usluge vaše omiljene banke, ovo je svakodnevica sve više ljudi oko nas…

Naravno da je situacija takva da previše ljudi mora dobro nategnuti onu „deku“ s kojom se pokriva i da plaća nije uvijek dovoljna za zatvaranje svih rupa koje nas čekaju svaki mjesec. Ova tema nije nova. Ono što je novo, barem za mene, je pogled na cijelu tu situaciju iz novog kuta.

Prije nekoliko godina, čak i ne tako davno, nismo trošili ovoliko novaca na nepotrebne stvari. Ne sjećam se da se kupovalo toliko hrane, da su se trendovi slijedili u tolikoj mjeri da smo svake sezone trebali po tri para obuće i četiri različita kaputa. Ne sjećam se niti da su obitelji po standardu vozile dva auta (najmanje) niti da su sve žene imale umjetne trepavice i tetovirane obrve. A kriza je.

Pazite, ne govorim o nekom bogatom sloju, govorim o tom jednom sloju građana koji zarađuje prosječne plaće, a žive na razini onih koji zarađuju iznadprosječno. Koji je to mehanizam prisutan da nas zavarava kako ćemo se bolje osjećati ako „na van“ bolje izgledamo?

Koliko je „sitnica“ potrebno da se jedna žena osjeća kao kraljica? Koliko je pari cipela potrebno da bi se osjećali voljenima?

Nemojte pogrešno misliti da je samo o ženama riječ. Za muškarce su to novi automobili, kladionice i odlasci na utakmice s frendovima – nije ni Brazil bio tako daleko kad repka igra….

A sve na kredit.

I onda, jednog dana, shvatimo da se nemamo s čim više zakrpati. Shvatimo da kupovina na rate ipak ne znači da smo nešto dobili besplatno, shvatimo da sreća koju smo mislili da kupujemo, traje vrlo kratko, a problemi koji nas čekaju trajat će duže od političkih koalicija u Saboru.

U podlozi ovog fenomena leži jasna logika ekstrinzične i intriznične motivacije. Ekstrinzična (vanjska – nagrade npr.) je snažna i kratkotrajna, dok je intrinzična (unutarnja – vrijednosti npr.) dugotrajna ali nije tako intenzivna kao ova koja dolazi izvana. Dakle, sve te nagrade koje si dajemo kratkog su sjaja, zato se loše osjećamo brzo nakon što smo si nešto „priuštili“. Prebacite fokus na ono što vas može dugotrajno zadovoljiti, a to je poštivanje vlastitih vrijednosti o neovisnosti i odgovornosti. Nije lako, ali je moguće.

Vrijeme je da izvadite blok s papirom i olovku i počnete sa izračunom kućnog budžeta. Kartice prerežite – to je zadovoljstvo koje bi se moglo usporediti sa skidanjem okova u tamnici. Izrađujte popise za kupovinu svaki put kad idete u trgovinu i shvatite da vam ne treba siva majica istog kroja kao i ona crna koju već imate. Prihvatite najbolji savjet koji vam mogu dati trenutno: manje je više!